Netflix şirketinin üst düzey yöneticileri, bu yılın büyük bir bölümünde şirketin eş genel müdürü Ted Sarandos‘a daha fazla Netflix orijinal filminin sinemalarda gösterime girmesi için baskı yaptı çünkü bazı Netflix stüdyo yöneticileri beyaz perde özlemi çekerken, eş CEO’lar çoğu izleyicinin koltuklarından film izlemeye devam etmesini istiyor. Konuya hakim olan bazı kişilere göre, Netflix’in mevcut stratejisiyle yalnızca birkaç hafta boyunca belirli filmleri gösterme durumunun yüz milyonlarca gişe hasılatını masada bıraktığını savundu. Diğer yöneticiler ise filmlerin daha fazla salonda gösterilmesinin yayın hizmeti için değerli olacağını düşünüyor.
Sinemaya girmenin fayda sağlayacağını düşünmüyorlar
Kısa bir süre sonra, şirket içi bir toplantıda Sarandos, Netflix stüdyo liderlerine şüpheleri olduğunu ve hala yayın akışının filmler de dahil olmak üzere eğlencenin geleceği olduğunu düşündüğünü söyledi. Bunun yerine, stüdyo şefi Scott Stuber ve diğer yöneticilerin Sony Pictures Entertainment şirketindeki meslektaşlarıyla bir araya gelerek, Netflix’in Sony’nin filmlerini iki stüdyonun geçen yıl vardığı ortaklıkta belirtildiği gibi altı ila sekiz ay sonra değil sinemalarda gösterime girdikten sadece dört ila altı hafta sonra yayınlamasına izin verip vermeyeceklerini görmelerini önerdi.
Bazı yöneticiler, yeni bir anlaşma yapılabilirse bunun Netflix’in bir filmi ülke çapında binlerce büyük ekranda gösterildikten kısa bir süre sonra yayınlamaktan nasıl fayda sağlayabileceğini anlamasına yardımcı olacağını söyledi.
Filmleri nasıl ilgi çekici hale getireceklerini bilmiyorlar
Netflix’te filmlerin en iyi nasıl dağıtılacağı konusunda yaşanan tartışma, video yayıncılığının yükselişiyle hızla altüst olan eğlence sektöründe de yaşanıyor. Hollywood‘daki her büyük şirket aynı sorunun bir versiyonuyla karşı karşıya. Bir filmi gösterime sokmanın en iyi yolu nedir?
Bir sinemada, stadyum koltuklarında, patlamış mısır ve dijital surround ses ile mi? Yoksa evde, düz ekran TV’de ya da dizüstü bilgisayarda mı? Filmler önce sinemalarda, sonra internet üzerinden mi yayınlanmalı yoksa aynı anda mı gösterime girmeli? Bir stüdyo sinema ve yayın arasında ne kadar beklemeli? Bir film kaç salonda gösterilmeli? Tüm filmler mi beyaz perdeye taşınmalı, yoksa sadece gösterişli aksiyon-gerilim filmleri mi?
Tüketicilerin yüzde 52’si filmleri evde izliyor
Pazar araştırma şirketi National Research Group‘un Ağustos ayında dokuz ülkede 11 bin’ den fazla kişiyle görüşerek hazırladığı rapora göre, tüketicilerin yüzde 52’si artık filmleri evde izlemeyi tercih ediyor.
Bununla birlikte, çoğu büyük stüdyo özellikle de gişeler pandemiden sonra güçlü bir şekilde toparlanırken çoğu film için dağıtım planında geniş gösterime girmenin önemli bir rol oynadığı sonucuna vardı. Netflix ise direnmeye devam ediyor. Stüdyosunun film yayınlamaya başladığı 2015’ten bu yana yüzlerce uzun metrajlı film ve uzun metrajlı belgesel üretti ancak bunlardan çok azı sinemalarda gösterime girdi.
Potansiyeli olmasına rağmen sinemaya yönelmiyor
The Irishman, Ma Rainey’s Black Bottom ve The Power of the Dog gibi eleştirmenlerin Oscar ya da en az halka açık gösterim gerektiren diğer ödülleri kazanma şansı olduğunu düşündüğü Netflix filmleri, çevrimiçi olarak yayınlanmadan önce sinemalarda yayını birkaç hafta sürebilir. Ancak Netflix’in filmlerinden hiçbiri, yüz milyonlarca bilet satışına yol açacak türden geniş bir gösterime girmedi.
Netflix, Salı günü hissedarlarına gönderdiği üçüncü çeyrek mektubunda, sinemaya gitme kaygısı taşımadığı için daha geniş bir yelpazede film yapabildiğini söyledi. Sarandos şirketin Salı günkü kazanç toplantısında ” Bizim işimiz üyelerimizi Netflix’te Netflix filmleriyle eğlendirmek” dedi.
Dedikoduların getirdiği ilgi filmlerin değerini artırıyor
Gişe takipçisi Comscore‘a göre, en büyük beş Hollywood stüdyosu tarafından yapılan filmler, 2020 pandemi yılı hariç son beş yılda 39 milyar dolardan fazla kazandı. Sinema işletmecileri ve stüdyoların her biri bilet satışlarından elde edilen gelirin yaklaşık yarısını alıyor.
Warner Bros Discovery bu yıl neredeyse tamamlanmış bir süper kahraman filmi olan Batgirl‘ü vizyona sokmaktan vazgeçti. Bununla birlikte, şirketin CEO’su David Zaslav daha sonra yatırımcılara, ağızdan ağıza yayılma yarattığı ve şirketin HBO Max platformunda yayınlandıktan sonra filmlerin değerini artırdığı için sinemada gösterime bağlı olduğunu söyledi.
Sinema gösterimleri kârı artırmaya yardımcı olabilir
Netflix’in en büyük rakibi olan Walt Disney bu yılki Turning Red de dahil olmak üzere son dört Pixar Animation Studios filminden üçünü doğrudan yayına gönderdi ancak CEO Bob Chapek, şirketin özellikle büyük bütçeli süper kahraman filmleri için sinemaları hala önemli bir fayda olarak gördüğünü söyledi. Bazı film yöneticileri, sinema gösterimlerinin aynı zamanda ürün satışlarından ve hayran etkinliklerinden elde edilen kârı artırmaya yardımcı olabileceğini ve bunun da franchise sadakati oluşturmada işe yarayacağını söylüyor.
En son Dragon Ball Super filmi de dahil olmak üzere Japon anime filmlerine odaklanan bir dağıtımcı ve yayın hizmeti olan Sony’ye ait Crunchyroll‘un küresel ticaretten sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Mitchel Berger, “İnsanlar için bu mihenk taşını yaratıyorsunuz” dedi. Netflix’in eş CEO’ları, içeriği başka herhangi bir formatta çok geniş bir şekilde sunarak aboneliklerin değerini düşürmek istemediklerini söylediler. Sarandos ve eş CEO Reed Hastings yorum yapmayı reddetti.
Sinemaya yönelmek istemiyorlar
Daha geniş ve daha uzun süreli sinema gösterimleriyle ilgili tartışmalar, Netflix’in hisse fiyatının bu bahar düşmesi ve yayıncılıkta artan rekabetin şirketin iş modelini yeniden gözden geçirmesine yol açmasının ardından Netflix içinde yoğunlaştı. Bu yıl, daha düşük fiyatlı reklam destekli bir katman eklemek, şifre paylaşımını engellemek ve içerik harcamalarını dizginlemek de dahil olmak üzere geçmişte düşünülemeyecek değişiklikler duyurdu.
Ancak Sarandos ve Hastings, Netflix bünyesinde önemli bir sinema işletmesi kurmak istemediklerinin sinyallerini defalarca verdiler. Pazarlamanın çok pahalı olduğunu ve Netflix’in sinema zincirleriyle derin ilişkilere sahip olmadığını söylediler. Tartışmalara aşina olan kişiler, şirket içi tartışmalar sırasında bazı Netflix yöneticilerinin, daha fazla sinema gösteriminin şirket içinde güven kırıcı bir durum yaratabileceğini veya abonelerin beklentilerine ihanet eden ve aboneliğin algılanan değerini düşüren bir hareket olabileceğini söylediğini aktardı.
Netflix’ten filmlere erken erişim seçeneği gelebilir
Konuyla ilgili bilgi sahibi kişiler, Netflix ürün yöneticilerinin bu yıl sinema biletleri veya filmlere erken erişim içeren yeni bir premium üyelik katmanı potansiyelini araştırdıklarını söyledi. Tartışılan birkaç fikirden biri olan böyle bir planın, daha fazla tiyatro gösterimine kapı açabileceğini, müşterilere yeni bir hizmet katmanı sunabileceğini ve şirketin birlikte çalıştığı geleneksel bir Hollywood çıkışının görünürlüğünü de sözlerine eklediler.
Netflix yöneticileri Haziran ayında Sony ile bir araya gelerek daha kısa bir gösterim süresi olasılığını gündeme getirdiklerinde Sony’nin vizyona girdikten sonraki aylarda DVD, dijital indirme ve isteğe bağlı film kiralama satışlarından çok fazla para kazandığı ve Netflix’in filmlerini aynı anda yayınlamasına izin vermeyi düşünmediği söylendi. Aynı ayın ilerleyen günlerinde Stuber, Sony’nin stüdyo şefi Tom Rothman ile bir araya geldi ve görüşmelere aşina olan kişilere göre Stuber’e aynı şeyi söyledi ancak fikri daha sonra tekrar gözden geçirmeye açık olabileceğini söyledi.
Netflix’in fikri değişmeyecek
İki stüdyo arasındaki görüşmelerden kısa bir süre sonra, Sarandos tüm film stüdyosu çalışanlarıyla toplantı düzenledi. Fikirleri gözden geçirdiğini ve şirketin tiyatro gösterimleri konusundaki yaklaşımını önemli ölçüde değiştirmeyeceğini açıkladı. Yine de son zamanlarda Netflix yönetiminin doğru koşullar altında vizyon politikasında küçük ayarlamalar yapmaya istekli olabileceğine dair bazı işaretler var. Bu ayın başlarında şirket Glass Onion: A Knives Out Mystery filmini Şükran Günü’nde bir hafta boyunca 600 sinemada gösterime sokmayı ve bir ay sonra da yayınlamayı kabul etti. Filmin yapımcısı Rian Johnson o dönemde sinemalarda kalabalığın enerjisini hissetmek için sabırsızlandığını söylemişti.
Netflix, En İyi Film ödüllü Birdman‘ın yönetmeni Alejandro González Iñárritu‘nun yakında gösterime girecek olan İspanyolca draması Bardo‘yu Kasım ayından itibaren ABD’deki sinemalarda dört hafta boyunca yayınladıktan sonra Meksika’da daha erken vizyona sokmayı planlıyor. Yönetmenin sözcüsüne göre Netflix’in dünya çapındaki 223 milyondan fazla abonesi de González Iñárritu’ya cazip geliyor.